Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Gmina Mikołajki Pomorskie

ul. Dzierzgońska 2, 82-433 Mikołajki Pomorskie

 

Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie

Mikołajki Pomorskie, dnia 13.09.2022 r.

 

 

RGIV.6220.14.2022                                                                   

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 735) w związku z art. 71 ust. 1 oraz ust.  2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84 i 85, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 54b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września  2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U., z 2019r. poz. 1839), po  rozpatrzeniu wniosku inwestora przedsiębiorstwa  PAD RES MIKOŁAJKI Sp. z o.o., Aleja Jana Pawła II 19/Piętro 10; 00-854  Warszawa , reprezentowane przez Pana Radosława Pankowskiego Pełnomocnika PARTNER POL Radosław Pankowski; ul. Bukowa 1; 87-500 Rypin.

STWIERDZAM:

1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie”, powiat sztumski, województwo pomorskie.

 

2.  Wskazać uwarunkowania dla danego zadania dla etapu realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

1) prace prowadzić  poza  okresem  lęgowym  ptaków, tj.  poza  okresem  od 1 marca do 31 sierpnia; dopuszcza się prowadzenie prac w ww. okresie po wykluczeniu przez specjalistę ornitologa lęgu ptaków, co należy potwierdzić odpowiednim wpisem w dokumentacji budowlanej;

2) podczas prowadzenia wykopów zabezpieczyć plac robót płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt; codziennie przed rozpoczęciem prac przeprowadzać kontrolę wykopów; uwięzione zwierzęta niezwłocznie przenieść poza teren objęty pracami, na właściwe   dla   nich  siedlisko;   przenoszenie   prowadzić   pod  nadzorem przyrodnika oraz przy użyciu rękawiczek ochronnych; używany do tego sprzęt dezynfekować, prace prowadzone pod nadzorem przyrodniczym należy potwierdzić wpisem w dokumentacji budowlanej;

3) powierzchnię gruntu pod panelami pozostawić biologicznie czynną, a więc urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację;

4) powierzchnię  trawiastą   w   granicach   terenu   funkcyjnego   utrzymywać z wykorzystaniem narzędzi do koszenia, bez stosowania nawozów, herbicydów i pestycydów; dopuszczalne jest wykorzystanie mniejszych zwierząt (tj. owiec, gęsi) do utrzymania odpowiedniej wysokości traw;

5) pielęgnację  powierzchni    trawiastej        prowadzić       nie       wcześniej        niż       po

31 sierpnia; dopuszcza się pielęgnację po 1 lipca, jednak musi to być poprzedzone wizją terenową, wykonaną przez specjalistę ornitologa, stwierdzającą brak występowania na przedmiotowym terenie czynnych gniazd ptaków (z jajami lub pisklętami);

6) zaprojektować instalację paneli fotowoltaicznych tak, by ich wysokość wraz ze stelażem nie przekroczyła 5 m;

7) w ogrodzeniu planowanej inwestycji pozostawić min. 20  cm wolną przestrzeń nad gruntem, umożliwiającą przedostawanie się małym i średnim zwierzętom na i z terenu zajętego przez przedmiotową inwestycję;

8) drzewa rosnące w sąsiedztwie planowanych prac zabezpieczyć przed ewentualnym uszkodzeniem poprzez odeskowanie bez uszkodzenia kory lub owinięcie matami;

9) wyposażyć plac budowy w sorbenty do ograniczania i usuwania rozlewów olejowych.

10)  projektowany rozkład infrastruktury nie może kolidować z urządzeniami melioracyjnymi.

11) w przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracyjnymi lub drenarskimi należy zrealizować stosowne prace inżynieryjne mające zapewnić ciągłość urządzeń melioracji wodnych. W razie uszkodzenia infrastruktury melioracyjnej bądź drenarskiej w trakcie trwania prac, Inwestor zobowiązany jest dokonać zgłoszenia tego faktu do stosownych organów,                    a następnie naprawy uszkodzonego odcinka.

12) Elementy  użyte do budowy instalacji muszą  być wykonane  z materiałów niepodlegających degradacji oraz niereagujących agresywnie ze środowiskiem wodnym.

13) Zaplecze i bazę sprzętową zlokalizować na uszczelnionym podłożu. Wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia  odpadów  i zapewnić  ich sukcesywny wywóz.

14) Wyposażyć teren przedsięwzięcia - plac budowy w sorbenty  do neutralizacji substancji szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).

15) Należy używać wyłącznie sprawnego technicznie sprzętu i natychmiast zabezpieczać oraz usuwać ewentualne wycieki substancji ropopochodnych ze sprzętu czy pojazdów.

16) W celu neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych należy na bieżąco usuwać je z wykorzystaniem sorbentów, w przypadku  znacznego zanieczyszczenia gruntu zapewnić sprawne jego zebranie i usunięcie przez uprawniony podmiot.

17) W trakcie  realizacji przedsięwzięcia  zapewnić  pracownikom dostęp do sanitariatów.

18) w przypadku  konieczności  mycia  paneli  fotowoltaicznych   stosować  wodę  demineralizowaną, a przy silnym ich zabrudzeniu stosować wodę i środki biodegradowalne.

19) Wody opadowe i roztopowe odprowadzać do gruntu na teren dziatki inwestycyjnej.

20) Zapewnić  właściwe  gospodarowanie wytwarzanymi   odpadami, minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych      miejscach, w warunkach zabezpieczających  przed  przedostawaniem  się  do  środowiska  substancji  szkodliwych  oraz zapewnić ich sprawny odbiór lub ponowne wykorzystanie.

21) Zastosowanie zabezpieczeń transformatora na wypadek awaryjnego wycieku, w postaci misy olejowej lub rozwiązań równoważnych,

22) Dla  zachowania   wartości   przyrodniczej  pokrywy  glebowej koniecznym będzie  zasypywanie wykopów  urobkiem z zachowaniem  układu warstw gruntowych.

23) Podczas  robót  ziemnych  związanych  z  wykonaniem  wykopów  wierzchnią  warstwę  urodzajną oddzielić i później wykorzystać  do zagospodarowania  terenów zielonych.

24) W przypadku likwidacji inwestycji przedmiotowy teren należy doprowadzić do stanu pierwotnego.

 

 

 

 

  1.  

 

     W dniu 30.05.2022r.  wpłynął wniosek inwestora PAD RES MIKOŁAJKI Sp. z o.o. , Aleja Jana Pawła II 19/Piętro 10; 00-854  Warszawa, reprezentowane przez Pełnomocnika Pana    Radosława Pankowskiego prowadzącego PARTNER POL Radosław Pankowski; ul. Bukowa 1;                   87-500 Rypin z dnia 27.05.2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na pn. „Budowa odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie”, powiat sztumski, województwo pomorskie.

 

    

Pismem znak sprawy RGIV.6220.14.2022 z dnia 21.06.2022r. wydano informację, iż dla działki o nr ewidencyjnym 556/8, obręb Mikołajki Pomorskie, położonej na terenie gminy Mikołajki Pomorskie; nie ma urządzonego planu zagospodarowania przestrzennego.

  

     Planowana inwestycja zaliczana jest do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit b Rozporządzenia Rady Ministrów                      z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz.1839 ). W dniu 21.06.2022 r. Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie wydał obwieszczenie o wszczęciu postępowania na wniosek strony znak sprawy nr RGIV.6220.14.2022 r.                , w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla ww. przedsięwzięcia. Dnia 21.06.2022r. obwieszczenie o wszczęciu postepowania zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń w tut. Urzędzie oraz zamieszczone na stronie https://bip.mikolajkipomorskie.pl.

    

     Ponadto pismem z dnia 21.06.2022r. znak sprawy RG IV.6220.14.2022 ( data odebrania 21.06.2022r.) Sołtys Sołectwa Wilczewo została poinformowana o zamieszczeniu w/w obwieszczenia  o wszczęciu postępowania na tablicy ogłoszeń Sołectwa Wilczewo.

 

Pismem z dnia 21.06.2022r. znak sprawy RG IV.6220.14.2022 ( data odebrania 21.06.2022r.) Sołtys Sołectwa Mikołajki Pomorskie został poinformowany o zamieszczeniu w/w obwieszczenia                       o wszczęciu postępowania na tablicy ogłoszeń Sołectwa Mikołajki Pomorskie.

 

Działając na podstawie art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji                       o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity Dz. U.  z 2021r. poz. 247 ze zm.)  Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie pismem znak RGIV.6220.14.2022 z dnia 21.06.2022 r., zwrócił się odpowiednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku oraz do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku w PGW Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie z prośbą                           o przedstawienie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Pismem z dnia 30.06.2022r. znak sprawy GD.ZZŚ.4.435.172.2022.KN ( data wpływu 01.07.2022r.) wezwano tut. Organ do złożenia wyjaśnień/uzupełnień przedłożonej Karty informacji przedsięwzięcia w następującym zakresie:

  1. Podania informacji czy na terenie przedmiotowych działek lub ich granicach zlokalizowane są urządzenia melioracji wodnej. Proszę o informacje czy w związku z realizacją inwestycji przewiduje się ingerencję w ich funkcjonowanie, a także przedstawić sposoby zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem podczas realizacji i eksploatacji inwestycji.
  2. Określenia czy planowane przedsięwzięcie położone jest w obszarze szczegółowego zagrożenia powodzią.
  3. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska,                      w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczenia się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych – uwzględniając:

- wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – należy przedstawić opis przedsięwzięcia w aspekcie wpływu na cele środowiskowe zawarte w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, w odniesieniu do usytuowania przedsięwzięcia względem zlewni                           i jednolitych części wód, w tym:

a) określić jednolite części wód powierzchniowych ( JCWP) zlokalizowanych na obszarze przedmiotowej inwestycji,

b) przedstawić cele środowiskowe wynikające z planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, ustalonych dla ww. JCWP,

c) określić w jaki sposób planowane zamierzenie inwestycyjne będzie oddziaływać na te cele.

     Organ wskazał termin 14 dni, od dnia otrzymania niniejszego wezwania, na przekazanie wyjaśnień/uzupełnień do Zarządu Zlewni w Tczewie.

 

     Pismem z dnia 01.07.2022r. ( data otrzymania 06.07.2022r.) znak sprawy RGIV.6220.14.2022 wezwano inwestora do złożenia uzupełnienia w terminie do dnia 06.07.2022r. Do pisma dołączono pismo z dnia 30.06.2022r. znak sprawy GD.ZZŚ.4.435.172.2022.KN ( data wpływu 01.07.2022r.).

 

    Dnia 06.07.2022r. do tut. Urzędu wpłynęło wezwanie z dnia 01.07.2022r. od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.1                w sprawie uzupełnienia dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem w następującym zakresie:

  1. Zgodnie z art. 64 ust. 2a ustawy z dnia  3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz                          o ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.), należy dołączyć oświadczenie wraz z uzasadnieniem, czy wnioskodawca jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla którego organem wykonawczym w rozumieniu art. 24m ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Organ wyznaczył termin 14 dni na uzupełnienie ww. braków. Nieuzupełnienie braków we wskazanym terminie uznane zostanie za opóźnienie spowodowane z winy strony.  

 

     Pismem z dnia 06.07.2022r. ( data odebrania 11.07.2022r.) znak sprawy RGIV.6220.14.2022 tut. Organ wezwał inwestora do złożenia uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma. Do pisma dołączone zostało wezwanie z dnia 01.07.2022r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.1.

    

    W dniu 07.07.2022r. do tut. Urzędu wpłynęło pismo z dnia 06.07.2022r. ( nadane przez ePUAP) od Pełnomocnika z prośbą o przedłużenie terminu załatwienia sprawy do 13.07.2022r.

 

 

 

     Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie w dniu 07.07.2022r.  wydał oświadczenie znak sprawy RGIV.6220.14.2022, iż wnioskodawca nie jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym   w rozumieniu art. 24 m ust.  2 ustawy  z dnia                    8 marca 199r.  o samorządzie gminnym jest organ właściwy do wydania decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach ( zgodnie z art. 64 ust. 2a ww. ustawy) dla w/w przedsięwzięcia.

    

       Pismem z dnia 11.07.2022r. ( data odebrania 15.07.2022r.) znak sprawy RGIV6220.14.2022 tut. Organ przesłał pismo od inwestora z dnia 06.07.2022r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.  

    

       Do tut. Urzędu w dniu 12.07.2022r. wpłynęło pismo z dnia 12.07.2022r. od Inwestora                                z uzupełnieniem złożonego wniosku:

      „W odpowiedzi na pismo z dnia 1 lipca 2022 roku znak RGIV.6220.14 .2022 dot. wezwania przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Tczewie dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie odnawialnego źródła energii -zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 55618 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie

Ad.1 Na terenie planowanej inwestycji oraz przy granicach nie są zlokalizowane urządzenia melioracji wodnej.

Ad. 2 Planowana inwestycja nie jest nie jest położona w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.

Ad.3 Jakość wód, przede  wszystkim  tych  przeznaczonych  do  zaopatrzenia  ludności  w  wodę do spożycia, ma istotny wpływ zarówno na zdrowie społeczeństwa, jak i na prawidłowe funkcjonowanie  ekosystemów.

Pomimo odnotowanej w ostatnich latach znacznej poprawy jakości wód; która jest efektem ograniczenia produkcji w wielu branżach przemysłu, stan czystości powierzchniowych wód płynących oraz jezior jest wciąż niewystarczający. Osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód oraz racjonalne gospodarowanie zasobami wodnymi wymaga podjęcia i wdrożenia szeregu działań                      w zakresie: przemysłu, rolnictwa, gospodarki komunalnej, zagospodarowania przestrzennego,   kształtowania stosunków wodnych i ochrony środowiska wodnego oraz działań organizacyjno-prawnych  i edukacyjnych.

 

     Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60/WE (RDW) zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do podjęcia działań na rzecz ochrony śródlądowych  wód powierzchniowych, wód przejściowych, wód przybrzeżnych oraz wód podziemnych. Jej celem jest  osiągnięcie do  2015 r.                                       (a  w  uzasadnionych  przypadkach   do  2021  lub  2027  r.)  dobrego  stanu  wód i ekosystemów od nich zależnych. Zapisy dyrektywy nakazują opracowanie planów gospodarowania wodami na poszczególnych obszarach dorzeczy istniejących w danym państwie.

    Dokumenty te są podstawą do podejmowania decyzji mających wpływ na stan zasobów wodnych,                  a ponadto określają zasady gospodarowania wodami w trakcie 6-letniego cyklu planistycznego. Zawartość oraz układ planów wynika z art. 114 ustawy - Prawo wodne oraz załącznika VII RDW. Znajduje się w nich m.in. opis cech charakterystycznych dla danego dorzecza,   podsumowanie    identyfikacji    znaczących    oddziaływań    antropogenicznych wraz z oceną ich wpływu na stan wód, cele środowiskowe dla części wód, podsumowanie wyników  analizy   ekonomicznej   korzystania   z  wód,   podsumowanie   działań   zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju, informacje na temat monitoringu wód i obszarów chronionych,   informacje   o  działaniach   podjętych   w   celu   informowania   społeczeństwa i konsultacji  publicznych.  Po  zatwierdzeniu  przez  Radę  Ministrów  dokumenty  te  zgodnie z ustawą - Prawo wodne ogłaszane  są w Dzienniku Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej „Monitor Polski". Na obszarze Polski w ramach pierwszych charakterystyk dla obszarów dorzeczy wyznaczono: ponad 4,5 tys. jednolitych części wód rzecznych, około tysiąca części wód jeziornych, 11 jednolitych części wód przybrzeżnych, 9 jednolitych części wód przejściowych i 172 jednolitych części wód podziemnych.

 

   Pełen zakres inforn1acji zawarty jest w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911), natomiast informacje dotyczące działań służących osiągnięciu lub utrzymaniu dobrego stanu w poszczególnych JCW, zawarte są w aktualizacji Programu wodno-środowiskowego kraju. Zgodnie  z informacjami zawartymi w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły cele środowiskowe dla wód powierzchniowych oraz obszarów chronionych, ustalonych na mocy art. 4 RDW oparte zostały głównie na wartościach granicznych poszczególnych wskaźników fizykochemicznych, biologicznych i hydromorfologicznych określających stan ekologiczny wód powierzchniowych oraz wskaźników chemicznych świadczących o stanie chemicznym wody, odpowiadających warunkom   osiągnięcia      przez    te         wody            dobrego stanu, z uwzględnieniem  kategorii wód,  wg rozporządzenia  w sprawie sposobu klasyfikacji  stanu

jednolitych części wód powierzchniowych.

 

      Przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych brano pod uwagę aktualny stan JCWP w związku z wymaganym zgodnie (RDW warunkiem niepogarszania ich stanu. Dla jednolitych części wód, będących obecnie! w bardzo dobrym stanie/potencjale ekologicznym, celem środowiskowym będzie utrzymanie tego stanu/potencjału. Ponadto, ustalając cele uwzględniano także różnicę pomiędzy naturalnymi, a silnie zmienionymi oraz sztucznymi częściami wód. Dla naturalnych części wód celem będzie osiągnięcie,   co  najmniej    dobrego   stanu   ekologicznego,   dla   si1nie   zmienionych i sztucznych części wód - co najmniej dobrego potencjału ekologicznego.

Ponadto, w obydwu przypadkach, w celu osiągnięcia dobrego stanu/potencjału konieczne będzie dodatkowo utrzymanie, co najmniej dobrego stanu chemicznego . 

Wskaźniki stanu hydrologicznego  i  morfologicznego  wód  obecnie  zostały  wyznaczone w  sposób  ogólny  (bez   wartości   liczbowych)   jedynie   dla   I   klasy  jakości   wód wg. Rozporządzenia                    w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, zatem nie są one uwzględniane dla wskazania wartości odpowiadających pojęciu celu środowiskowego."

 

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, regionie wodnym Dolnej Wisły.

 

Zgodnie z  art.  9  ust.  1 ustawy  - Prawo  wodne,  jednolita  część  wód powierzchniowych to „oddzielny i znaczący element wód powierzchniowych, taki jak:

a) jezioro lub inny naturalny zbiornik wodny,

b) sztuczny zbiornik wodny,

c) struga, strumień, potok, rzeka, kanał lub ich części,

d) morskie wody wewnętrzne, wody przejściowe lub wody przybrzeżne".  

Zgodnie  z  art.  9  ust.   1  ustawy  Prawo  wodne,  silnie  zmieniona  jednolita   część  wód to „jednolita część wód powierzchniowych, których charakter został w znacznym stopniu zmieniony                   w wyniku działalności człowieka'', natomiast sztuczna część wód to „jednolita część wód powierzchniowych powstała w wyniku działalności człowieka".

 

Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonym europejskim kodem PLGW200030. Stan ilościowy i chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.

 

Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód powierzchni owych oznaczonym europejskim kodem RW20001752289 zaliczonym do regionu wodnego Dolnej Wisły. Ta JCWP posiada status silnie zmienionej części wód, której stan/potencjał ekologiczny i ogólny oceniono jako zły natomiast stan chemiczny oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia co najmniej dobrego stanu ekologicznego i co najmniej dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych.

 

   Zastosowywane rozwiązania w zakresie gospodarowania wodami  opadowymi  i roztopowymi oraz rozwiązania  w zakresie  gospodarowania odpadami w pełni chronić będą wody powierzchniowe                    i podziemne przed  zanieczyszczeniem, w tym będą pozytywnie oddziaływać na cele środowiskowe określone dla jednolitej części wód podziemnych  (JCW), na której położone jest przedmiotowe przedsięwzięcie, tj. będą zapobiegać i ograniczać odprowadzanie do nich zanieczyszczeń oraz będą zapobiegać pogorszeniu ich stanu, a także będą pozytywnie oddziaływać na cele środowiskowe określone dla jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP), na której położone jest przedmiotowe przedsięwzięcie, tj. będą chronić wody powierzchniowe przed azotanowymi zanieczyszczeniami punktowymi i obszarowymi.

 

Nie ma potrzeby zastosowania dodatkowych środków ochronnych ograniczających zagrożenia.”

 

    Pismem z dnia 13.07.2022r. ( data odebrania 15.07.2022r.)  tut. Organ złożył pismo  z dnia 12.07.2022r. od inwestora z wymaganymi wyjaśnieniami i uzupełnieniami. Pismem tym poinformowano także Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku ( data odebrania 18.07.2022r.); oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarno – Epidemiologicznego                           w Malborku ( data odebrania 15.07.2022r.).   

    

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Malborku pismem z dnia 07.07.2022r.                            nr SE.NS.80.4461.34.2022.EK (data wpływu 14.07.2022 r.) wskazał w opinii że dla ww. przedsięwzięcia wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.    

 

    Dyrektor  Państwowego Gospodarstwa Wodnego  Wody Polskie  Zarząd Zlewni w Tczewie  z dnia 20.07.2022 r. (data wpływu 20.07.2022 r.) znak sprawy GD.ZZŚ.4.435.172.2022.KN wydał opinię                   o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko.                         Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia uzasadniając swoje stanowisko organ wskazał, iż, „… uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w «Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły», przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. (Dz. U.                    z 2016r. poz. 1911 i 1958).” Jednocześnie organ wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji                   o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:

1. Projektowany rozkład infrastruktury nie może kolidować z urządzeniami melioracyjnymi.

2. W przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracyjnymi lub drenarskimi należy zrealizować stosowne prace inżynieryjne mające zapewnić ciągłość urządzeń melioracji wodnych. W razie uszkodzenia infrastruktury melioracyjnej bądź drenarskiej w trakcie trwania prac, Inwestor zobowiązany jest dokonać zgłoszenia tego faktu do stosownych organów,                    a następnie naprawy uszkodzonego odcinka.

3. Elementy  użyte do budowy instalacji muszą  być wykonane  z materiałów niepodlegających degradacji oraz niereagujących agresywnie ze środowiskiem wodnym.

4. Zaplecze i bazę sprzętową zlokalizować na uszczelnionym podłożu. Wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia  odpadów  i zapewnić  ich sukcesywny wywóz.

5. Wyposażyć teren przedsięwzięcia  - plac budowy w sorbenty  do neutralizacji substancji szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).

6. Należy używać wyłącznie sprawnego technicznie sprzętu i natychmiast zabezpieczać oraz usuwać ewentualne wycieki substancji ropopochodnych ze sprzętu czy pojazdów.

7. W celu neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych należy na bieżąco usuwać je z wykorzystaniem sorbentów, w przypadku  znacznego zanieczyszczenia gruntu zapewnić sprawne jego zebranie i usunięcie przez uprawniony podmiot.

8. W trakcie  realizacji przedsięwzięcia  zapewnić  pracownikom dostęp do sanitariatów.

9. W przypadku  konieczności  mycia  paneli  fotowoltaicznych   stosować  wodę  demineralizowaną, a przy silnym ich zabrudzeniu stosować wodę i środki biodegradowalne.

10. Wody opadowe i roztopowe odprowadzać do gruntu na teren działki inwestycyjnej.

11. Zapewnić  właściwe  gospodarowanie wytwarzanymi   odpadami,   minimalizować   ich   ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych      miejscach, w warunkach zabezpieczających  przed  przedostawaniem  się  do  środowiska  substancji  szkodliwych  oraz zapewnić ich sprawny odbiór lub ponowne wykorzystanie.

12. Zastosowanie zabezpieczeń transformatora na wypadek awaryjnego wycieku, w postaci misy olejowej lub rozwiązań równoważnych.

13. Dla  zachowania   wartości   przyrodniczej  pokrywy  glebowej koniecznym będzie  zasypywanie wykopów  urobkiem z zachowaniem  układu warstw gruntowych.

14. Podczas  robót  ziemnych  związanych  z  wykonaniem  wykopów  wierzchnią  warstwę  urodzajną oddzielić i później wykorzystać  do zagospodarowania  terenów zielonych.

15. W przypadku likwidacji inwestycji przedmiotowy teren należy doprowadzić do stanu pierwotnego.

 

 

     Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku pismem z dnia 19.07.2022r.  ( data wpływu 22.07.2022r.) znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.3, poinformował Wójta Gminy że zostało wydane postanowienie z dnia 19.07.2022r. znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.2 o braku  potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

    W/w postanowienie   zostało zamieszczone w dniu 22.07.2022r.  na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Mikołajkach Pomorskich oraz w dniu 25.07.2022r. na stronie internetowej https://bip.mikolajkipomorskie.pl.

 

W dniu 25.07.2022r. Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie wydał obwieszczenie   znak sprawy RGIV.6220.14.2022 w którym zawiadomiono strony postępowania, że zostały zebrane dowody                       i materiały niezbędne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia polegającego na  „Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie”, powiat sztumski, województwo pomorskie. Obwieszczenie z dnia 25.07.2022r. znak sprawy RGIV.6220.14.2022 z zawiadomieniem stron o zebranych dokumentach                    i materiałach przed wydaniem decyzji zostało zamieszczone w dniu 25.07.2022r. na tablicy ogłoszeń w tut. Urzędzie, a także zamieszczone na stronie internetowej https://bip.mikolajkipomorskie.pl.

 

     Pismem z dnia 25.07.2022r. ( data odebrania 26.07.2022r.) znak sprawy RGIV.6220.14.2022 Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie zwrócił się z prośbą do Sołtysa Sołectwa Wilczewo o zamieszczenie na tablicy Sołectwa Wilczewo postanowienia  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z dnia 19.07.2022r. znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.2. oraz obwieszczenie z dnia 25.07.2022r. znak sprawy RGIV.6220.14.2022 z zawiadomieniem stron o zebranych dokumentach                    i materiałach przed wydaniem decyzji.

 

    Dnia 25.07.2022r. ( data odebrania 25.07.2022r.) pismem znak sprawy RGIV.6220.14.2022 Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie zwrócił się z prośbą do Sołtysa Sołectwa Mikołajki Pomorskie                        o zamieszczenie na tablicy Sołectwa Mikołajki Pomorskie postanowienia  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z dnia 19.07.2022r. znak sprawy RDOŚ-Gd-WOO.4220.485.2022.SH.2. oraz obwieszczenie z dnia 25.07.2022r. znak sprawy RGIV.6220.14.2022 z zawiadomieniem stron o zebranych dokumentach  i materiałach przed wydaniem decyzji.

 

 

Do tut. Urzędu w dniu 10.08.2022r. wpłynęło pismo z dnia 04.08.2022r. od Inwestora dotyczące Opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku dotyczącego wniosku Wójta Gminy Mikołajki Pomorskie nr RGIV.6220.14.2022 z dnia 21.06.2021r. W piśmie tym Inwestor odniósł się do opinii  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku dotyczącego wniosku Wójta Gminy Mikołajki Pomorskie nr RGIV.6220.14.2022 z dnia 21.06.2021r.                                i poinformował że:

 

„Emisja substancji do powietrza oraz emisja hałasu

Budowa farmy fotowoltaicznej w zdecydowanej większości wymaga do  realizacji sprzętów budowlanych w postaci koparko-spycharki oraz kataru służącego do wbijania pali stanowiących podstawę konstrukcji wsporczej. Natomiast obsługa placu budowy realizowana jest przede wszystkim przez pojazdy ciężarowe. Są to sprzęty wykorzystywane na szeroką skalę przy realizacji wszelkich typowych inwestycji budowlanych. Emisje hałasu oraz zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, pochodzące z pracy sprzętu budowlanego oraz ruchu pojazdów obsługujących  plac budowy będą występowały . W kwestii emisji substancji do powietrza ze spalania paliw w silnikach na szczególną uwagę zasługują m.in. S02, pył PM2,5, N02, CO oraz węglowodory aromatyczne. Analiza raportu

„Roczna ocena jakości powietrza w województwie pomorskim raport wojewódzki za rok 2021" wykazała, że w planowanym miejscu inwestycji nie występują przekroczenia wymienionych substancji.

W związku z powyższym można postawić wniosek, że inwestycja jest realizowana na terenach, gdzie występuje wartość dyspozycyjna dla emisji do powietrza. Co więcej za przekroczenia benzo(a)pirenu w pozostałej części strefy odpowiadają w szczególności wszelkiego typu domowe paleniska                       z przestarzałymi piecami i lokalne kotłownie węglowe, gdzie odbywa się spalanie węgla                            w nieefektywny sposób. Niska emisja jest głównym czynnikiem odpowiedzialnym za obecność                      w powietrzu benzopirenu. Odejście od paliw kopalnych oraz przejście na czystą energię                                z odnawialnych źródeł, to właściwa droga do obniżania nie tylko stężeń benzo(a)pirenu ale                          i pozostałych substancji w powietrzu. Należy podkreślić dodatkowo, że oddziaływania będą nietrwałe, ograniczone przestrzennie i czasowo do okresu budowy. Najuciążliwsze działania podczas fazy budowy będą trwały ok 1-2 miesięcy

Wykonawca zadba o dostarczenie nowoczesnego sprzętu budowlanego i . pojazdów ciężarowych spełniającego normy emisji spalin. Należy zaznaczyć, że skala fazy budowy inwestycji nie będzie się kumulowała z innymi przedsięwzięciami w rejonie, gdyż jest realizowana w rozdzielnym czasie. Żeby ograniczyć do minimum oddziaływanie fazy budowy oraz dotrzymać standardów środowiskowych wykonawca będzie zobowiązany do:

• zapewnienia dobrego stanu technicznego używanego sprzętu oraz jego bieżącą konserwację,

• urządzenia emitujące hałas o największym natężeniu nie będą pracować równocześnie, ograniczony zostanie czas pracy silników maszyn i pojazdów do okresu wymaganego na załadunek, rozładunek                  i transport materiałów,

• prace budowlane będą ograniczone do pory dziennej,

• pojazdy poruszające się po placu budowy i na drogach dojazdowych, będą miały ustalone trasy przejazdu i ustaloną organizację ruchu zapewniającą ograniczenie możliwości niekontrolowanego poruszania się.

Należy również zwrócić uwagę, że zdecydowana większość prac montażowych wykonywanych podczas budowy farmy fotowoltaicznej wykonywana jest ręcznie, przy użyciu narzędzi powodujących nieistotną emisję hałasu oraz brak zanieczyszczeń pyłowych oraz gazowych.

 

Gospodarka odpadami

Podczas budowy powstawać będą odpady w postaci folii, opakowań kartonowych i plastikowych, odpady metalowe, drewno z palet użytkowanych do transportu elementów składowych farmy, oraz niewielka  ilość  odpadów  komunalnych.  Powstające  odpady  będą  gromadzone  selektywnie                    w kontenerach i pojemnikach wyznaczonych w miejscach na terenie budowy i będą systematycznie przekazywane uprawnionym podmiotom. Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia mogą

Powstać odpady związane z konserwacją urządzeń instalacji (wymiana panelu lub falownika/ inwertera), które zostaną odebrane przez uprawnione firmy. Po zakończeniu eksploatacji farmy, wszystkie jej elementy zostaną zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Większość wskazanych  rodzajów odpadów  nadaje się do recyklingu. W związku z prowadzoną gospodarką odpadami na wszystkich fazach funkcjonowania inwestycji nie przewiduje się zagrożenia dla środowiska.

 

Wpływ na środowisko gruntowo-wodne

Prace budowlane prowadzone będą przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu budowlanego                          i środków transportu, prawidłowo eksploatowanych i konserwowanych, użytkowanych zgodnie z ich przeznaczeniem . Tankowanie pojazdów i maszyn oraz naprawa sprzętu, w tym wymiana olejów realizowana będzie poza placem budowy, dlatego prawdopodobieństwo skażenia środowiska będzie znikome. Maszyny i sprzęt używany podczas realizacji inwestycji składowany będzie na wyznaczonym do tego celu utwardzonym placu zlokalizowanym w obrębie zaplecza budowy. Budowa zostanie wyposażona w sorbenty i substancje pochłaniające ewentualne wycieki. Transformatory dostarczone na miejsce budowy będą fabrycznie nowe. Pod transformatorami zostaną umieszczone szczelne misy olejowe o pojemności zapewniającej zachowanie pełnej objętości +10% oleju transformatorowego, tym samym eliminując ewentualne skażenie gruntu podczas wycieku czynnika izolacyjnego z jednostki. Przewidziane do zainstalowania transformatory cechują się, brakiem ponadnormatywnych oddziaływań akustycznych, elektromagnetycznych, brakiem emisji zapachu oraz jakichkolwiek innych skutków ubocznych przez co nie spowodują zanieczyszczenia środowiska oraz nie będą w żaden sposób uciążliwe dla otoczenia. Rozwiązania te są powszechnie stosowane i zapewniają bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa pod względem możliwości zanieczyszczenia środowiska. Stacje transformatorowe będą poddawane okresowym przeglądom,                     w trakcie których będą również sprawdzane zabezpieczenia przeciw skażeniom środowiska. Wobec powyższych zabiegów, ryzyko zanieczyszczenia środowiska w wyniku wycieku niebezpiecznych substancji do gruntu będzie znikome.

 

Gospodarka wodami opadowymi

Farma fotowoltaiczna składa się z wielu rzędów paneli fotowoltaicznych umieszczonych na konstrukcji wsporczej wbitej w ziemię. Szerokość jednego rzędu wynosi około 5 m, natomiast pomiędzy rzędami występuje przestrzeń niezabudowana, pokryta niską roślinnością trawiastą. Wody opadowe będą spływać po płaskiej powierzchni modułów wprost do gruntu pomiędzy przestrzeniami, dodatkowo niewielka szerokość rzędów i porywy wiatru powodują, że woda opadowa będzie zacinała pod powierzchnie paneli. Bilans wód opadowych trafiających do gruntu, a także warunki wodne nie ulegną zmianie po wybudowaniu farmy fotowoltaicznej.

 

Wpływ na krajobraz

Krajobraz jest postrzegany jako przestrzeń zawierająca elementy przyrodnicze lub wytwory cywilizacji, ukształtowana w wyniku działania czynników naturalnych i działalności człowieka. Każde przekształcenie i wprowadzanie w krajobraz nowych elementów powoduje wpływ  na jego odbiór, jednakże odbiór jest subiektywny. Omawiana farma fotowoltaiczna zaprojektowana została                 w przemyślany sposób. Nie jest to instalacja, w której elementy montowane są w sposób przypadkowy, panele instalowane są w rzędach, co wprowadza harmonie i ład przestrzenny. Dodatkowo razem z pozostałymi farmami znajdującymi się po sąsiedzku, tworzyć będzie jednolitą całość i poprawiać charakter widoku, który przy realizacji tylko  sąsiednich inwestycji może sprawiać wrażenie nieuporządkowanego i dysharmonijnego.

 

Przekształcenie funkcji terenu

Powierzchnia znajdująca się pod modułami fotowoltaicznymi i pomiędzy rzędami paneli pokryta będzie roślinnością charakterystyczną dla traw łąkowych stanowiących miejsce bytowania płazów, gadów i owadów. Ponadto teren ten nie będzie eksploatowany rolniczo, co za tym idzie ograniczone zostanie stosowanie środków wspomagających wzrost roślin oraz środków ich ochrony. Powyższe powinno skutkować poprawieniem się właściwości glebowych oraz wzrostem bioróżnorodności na tym terenie. Dużo cenniejszym siedliskiem dla przyrody są tereny łąkowe niż monokultury uprawne.

Panele fotowoltaiczne umieszczone są na niskiej konstrukcji wsporczej, której wysokość nie przekroczy 5 m. Podkreślić należy, że powierzchnia każdego modułu pokryta jest warstwą antyrefleksyjną, dzięki czemu potencjalne refleksy są dodatkowo redukowane i nie powinny mieć żadnego wpływu na florę i faunę na tym obszarze. Nie przewiduje się zbędnego zanieczyszczenia światłem. Kamery w nocy pracują na podczerwień, a latarnie będą skierowane wyłącznie na trafostację i ewentualnie bramę w sposób jak najbardziej ograniczający doświetlanie sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej.

 

Konflikty społeczne

Moduły fotowoltaiczne są rozwiązaniem powszechnie znanym i użytkowanym. Ostatnie lata są okresem dynamicznego rozwoju tej technologii w Polsce i na świecie a moc zainstalowana instalacji fotowoltaicznych jest znaczna. Podkreślenia należy, że bardzo dużo instalacji w Polsce powstało                   w formie mikroinstalacji budowanych na dachach domów i budynków użytkowych, między innymi dzięki dużemu wsparciu Państwa Polskiego. Technologia fotowoltaiczna nie powoduje negatywnych skutków dla środowiska, jest bezgłośna przez co nie powoduje dyskomfortu dla mieszkańców przebywających w jej pobliżu. Nie powinna zatem stanowić podłoża konfliktów społecznych, szczególnie biorąc pod uwagę, że społeczeństwo ma możliwość wyrażenia swojej opinii na temat realizacji przedsięwzięcia w trakcie procesu uzyskiwania niezbędnych zgód i pozwoleń wymaganych do budowy farmy. Warto zwrócić uwagę, że wokół planowanej farmy fotowoltaicznej nie istnieje gęsta zabudowa mieszkaniowa, poza najbliżej położoną, której właścicielami są osoby wydzierżawiające teren pod planowaną farmę, następna zabudowa mieszkaniowa występuje                        w odległości ponad 200 m od granic terenu inwestycji.

 

Okres transformacji  energetycznej

Farma fotowoltaiczna jest źródłem energii elektrycznej, które przy wykorzystaniu efektu fotoelektrycznego przekształca energię promieniowania słonecznego w energię elektryczną. Działająca instalacja, w trakcie eksploatacji nie wytwarza gazów cieplarnianych ani innych szkodliwych substancji, dzięki czemu uważana jest za niezwykle ekologiczne źródło energii. Równocześnie proces jej budowy jest krótkotrwały i nie powoduje negatywnych zmian środowiskowych.

Co ważne podkreślenia, obecnie zmagamy się z kryzysem energetycznym powodowanym przez brak dostępności i wysokie ceny paliw kopalnych niezbędnych do produkcji energii elektrycznej.                         W związku z tym Rząd i instytucje prywatne podejmują szereg działań zmierzających do rozwoju alternatywnych źródeł energii, w większości w postaci instalacji wykorzystujących jej odnawialne nośniki. Te mają docelowo ochronić przed potencjalnym brakiem dostaw tego podstawowego produktu w przyszłości. Naszym zdaniem należy zatem dążyć do rozwoju rozproszonych źródeł energii, dzięki czemu wszyscy będziemy mogli korzystać z czystej i taniej energii.

W podsumowaniu wskazano, iż Inwestor w niniejszym piśmie odnosi się do opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku dotyczącego wniosku Wójta Gminy Mikołajki Pomorskie nr RGIV.6220.14.2022 z dnia 21.06.2021 r, wskazując na brak ponadnormatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko. Mając powyższe na względzie Inwestor wnosi do Wójta Gminy Mikołajki Pomorskie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w oparciu                       o zebrany materiał dowodowy, w tym dodatkowe wyjaśnienia w sprawie, zawarte w niniejszym piśmie. W ocenie  Inwestora przedstawiona dokumentacja, jest wystarczająca do wydania decyzji                    o środowiskowych uwarunkowaniach bez przeprowadzenia procesu oceny oddziaływania na środowisko.”

 

    Pismem z dnia 11.08.2022r. znak sprawy RGIV.6220.14.2022 tut. Organ przekazał pismo z dnia 04.08.2022r.  z uwagami od Inwestora w odniesieniu do wydanej opinii wydanej przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku znak sprawy SE.NS.80.4461.34.2022.Ek z dnia 07.07.2022r.

 

 

      Organ po uwzględnieniu wprowadzonych uwag, ocenił opinie przedłożone w sprawie  i po ich analizie przychylił się do stanowiska Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie  Zarządu Zlewni w Tczewie  i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska  w Gdańsku.

    

    Przed wydaniem decyzji obwieszczeniem RGIV.6220.14.2022 z dnia 25.07.2022r. umożliwiono wypowiedzenie się stronom postępowania, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłaszanych żądań, zapoznania się z dokumentacją sprawy, a także z możliwością składania uwag i wniosków na podstawie art. 10. § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r., Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.) w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. W wyznaczonym terminie  wpłynęła  uwaga od Inwestora z dnia 04.08.2022r. co do wydanej opinii przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku; nie wpłynęły żadne wnioski              w przedmiotowej sprawie.

 

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji decyzji.

 

 

Załącznik:

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie”, powiat sztumski, województwo pomorskie.

– zgodnie z art. 84 ust 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji                               o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. 2021 r. poz. 247  ze zm).

 

 

Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie

       Maria Pałkowska - Rybicka

         

 

        

P O U C Z E N I E

 

Od niniejszej decyzji służy Stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, ul. Podwale Przedmiejskie 30, 80 – 824 Gdańsk, za pośrednictwem Wójta Gminy Mikołajki Pomorskie,  w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity   Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w ciągu 10 lat od dnia w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała  się ostateczna.

 

Otrzymują:

1. PAD RES MIKOŁAJKI Sp. z o.o. Aleja Jana Pawła II/ piętro 10; 00-854 Warszawa;                 Pełnomocnik  Pan Radosław Pankowski prowadzący działalność PARTNER POL                          Radosław Pankowski,  ul. Bukowa 1; 87-500 Rypin,

2. Gmina Mikołajki Pomorskie; ul. Dzierzgońska 2; 82-433 Mikołajki Pomorskie,  

3. Strony postępowania obwieszczeniem,

4. A/a.

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku, ul. Chmielna 54/57, 80-748 Gdańsk;

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Malborku, ul. Słowackiego 64, 82-200 Malbork;

3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie, ul. 30 Stycznia 50; 83-110 Tczew.                                                                        

 

Sporządził: Anna Kuśmierczyk

 

Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł;

Opłatę skarbową wpłacono na rachunek bankowy nr 66 8309 0000 0000 0130 2000 0020

Operacja w dniu 27.05.2022r.

 

      

      Z up. Wójta

Anna Kusmierczyk

 

       Inspektor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikołajki Pomorskie, dnia 13.09.2022 r.

RGIV.6220.14.2022                                                               

 

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach RGIV.6220.14.2022  z dnia  13.09.2022 r. – zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( tekst jednolity Dz. U. 2021 r. poz. 247 ze zm.)

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia polegającego na Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie”, położonej na terenie gminy Mikołajki Pomorskie,  teren powiatu sztumskiego, województwo pomorskie.

 

Planowana inwestycja zaliczana jest do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów                    z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839).

Analizując kryteria określone w art. 63 ww. ustawy OOŚ oraz informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia tut. organ wziął pod uwagę:

 

 

  1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia

 

Planowane przedsięwzięcie  obejmować  będzie budowę farmy fotowoltaicznej  wraz                       z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą techniczną, o mocy do 9 MW.

Projektowaną elektrownię fotowoltaiczną tworzyć będą następujące elementy:

•          konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych;

•          panele fotowoltaiczne;

•          stacje transformatorowe, do 1O szt.;

•          inwertery, do 200 szt.;

•          instalacja  elektroenergetyczna;

•          ogrodzenie i monitoring.

Panele fotowoltaiczne zostaną przytwierdzone do stalowych, ocynkowanych konstrukcji wsporczych - stołów montażowych i ustawione w rzędach, pomiędzy którymi zostanie zachowany odstęp od ok. 1 m do 8 m. Cała konstrukcja zostanie posadowiona bezpośrednio  w  gruncie, bez  użycia  fundamentowania  betonowego  (przytwierdzenie konstrukcji  do  gruntu  poprzez  wbijanie).  Wysokość  panelu w  rzucie  bocznym  wraz  ze, słupkiem  nie przekroczy  5  m.  Odstęp  między  dolną  krawędzią  modułu, a powierzchnią terenu wyniesie ok. 0,2 m. Przestrzeń pomiędzy rzędami paneli nie będzie przekształcana  i  pozostanie  biologicznie  czynna.  Panele  fotowoltaiczne są  fabrycznie pokryte  powłoką  antyrefleksyjną.  Panele  fotowoltaiczne  zostaną  połączone  w zestawy (rzędy, stringi),  a następnie z inwerterami za pomocą nadziemnych  przewodów spiętych w wiązki i prowadzonych po konstrukcjach wsporczych paneli, a w razie potrzeby wkopanej  w ziemię. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych, bądź bezpośrednio pod panelami w tzw. złączach kontrolnych. W celu wyprowadzenia mocy z elektrowni słonecznej przewiduje się wykonanie podziemnej linii kablowej, pomiędzy stacjami kontenerowymi  a miejscem przyłączenia do sieci.

Projektuje się zastosowanie prefabrykowanych stacji kontenerowych z zastosowaniem transformatorów napięcia nN/Sn. Łączna moc stacji, które będą obsługiwać projektowaną instalację fotowoltaiczną będzie miała moc do 9 MW. Kontenery będą wyposażone w osprzęt niezbędny do pracy całego obiektu tj.  transformator,  rozdzielnicę  potrzeb własnych,   układ   kontroli   zdalnej   przez   operatora   sieci   dystrybucyjnej,   monitoringu i wentylacji. Planuje się zastosowanie transformatorów typu olejowego, z zamontowaną szczelną misą na olej, która pomieści co najmniej 110% oleju jaki będzie zawierał transformator.

Nie planuje się prowadzenia ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

II.  Usytuowanie przedsięwzięcia.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działce nr 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat sztumski, województwo pomorskie.

Całkowita powierzchnia działki 556/8 wynosi ok.  21,43  ha.  Łączna  powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia, w tym tymczasowego, w celu realizacji  przedsięwzięcia  będzie wynos ić do 9,7 ha.

Teren przeznaczony pod realizację wnioskowanego przedsięwzięcia stanowią gleby orne o niskich klasach bonitacyjnych (RIVb, RV) oraz PslV i ŁIV. Jest to ekosystem zantropogenizowany, silnie uproszczony, co przekłada się  na ubogą fitocenozę rozpatrywanego obszaru. Na terenie przeznaczonym pod inwestycję oraz w najbliższym otoczeniu oprócz roślin uprawnych stwierdzono występowanie typowych i szeroko rozpowszechnionych roślin segetalnych                              i ruderalnych.

Najbliższy budynek mieszkalny znajduje się w odległości ok. 60 m, w kierunku północnym.

Z uwagi na możliwość występowania na przedmiotowym terenie herpetofauny, tutejszy organ zalecił podczas prowadzenia wykopów zabezpieczenie placu robót np. płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt oraz codzienną kontrolę wykopów przed przystąpieniem do dalszych prac. Uwięzione zwierzęta niezwłocznie należy przenosić poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedlisko.  Przenoszenie  należy  prowadzić  pod  nadzorem  przyrodnika.  Dodatkowo, z uwagi na wyniki najnowszych badań przeprowadzonych m.in. przez naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 2018-2019, które potwierdzają występowanie w populacjach płazów w Polsce Batrachochydrium dendrobatidis, prace terenowe z tą grupą zwierząt należy prowadzić przy użyciu rękawiczek, a używany do tego sprzęt musi być dezynfekowany.

Jednocześnie tutejszy organ zaznacza, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zastępuje zezwolenia w trybie art. 56 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 916). Na ewentualne zniszczenie siedlisk gatunków, płoszenie lub przenoszenie gatunków znajdujących się pod ochroną należy zatem uzyskać zezwolenie w trybie art. 56 ust. 1 ww. ustawy.

Planowane   przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza  obszarami Natura 2000.

Najbliższe obszary Natura 2000 znajdują się w odległości:

•        ok. 1,0 km Natura 2000 Mikołajki Pomorskie PLH220076;

•        ok. 14,5 km Natura 2000 Lasy Iławskie PLB280005.

Położenie inwestycji na terenie wykorzystywanym rolniczo, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków stanowiących przedmiot ochrony w ww. obszarach Natura 2000. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę                      i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których obszary ochrony zostały wyznaczone, pogorszyć integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązania z innymi obszarami. Nie jest więc konieczne przeprowadzenie oceny w trybie art. 6.3 Dyrektywy Siedliskowej.

Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody znajdują się w odległości:

•        ok. 3,9 km - Morawski Obszar Chronionego Krajobrazu;

•        ok. 7,5 km - Rezerwat przyrody „Jezioro Liwieniec".

Z uwagi na położenie poza granicami obszarów chronionych objętych ochroną na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz przy uwzględnieniu charakteru i skali inwestycji stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza przepisów w tym zakresie.

Obszar objęty planowaną inwestycją zlokalizowany jest poza obszarami korytarzy ekologicznych.

Rodzaj i skale możliwego oddziaływania na elementy  środowiska  zarówno  na etapie realizacji przedsięwzięcia jak i jego funkcjonowania.

Wszystkie komponenty, wykorzystywane podczas realizacji  przedsięwzięcia, dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji jako elementy częściowo przygotowane do montażu, co wpłynie na zminimalizowanie hałasu oraz ograniczenie ilości powstałych odpadów. Odpady powstałe w wyniku prowadzonych prac budowlanych , zostaną wywiezione i zagospodarowane - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prowadzona będzie selektywna zbiórka odpadów powstających podczas prac. Gromadzone będą one w szczelnych pojemnikach, w miejscach do tego wydzielonych. Na etapie eksploatacji, odpady będą powstawać w wyniku prac serwisowych                       i napraw instalacji. Nie będą one magazynowane w obrębie działki inwestycyjnej, a bezpośrednio po wytworzeniu przekazywane będą bezpośrednio uprawnionym   podmiotom   prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami. Nie przewiduje się czasowego magazynowania odpadów wynikających z remontów i serwisu na etapie eksploatacji, tym samym nie ma możliwości ich wpływu na środowisko.

Powstające ścieki bytowe będą odprowadzane do przenośnych zbiorników bezodpływowych oraz systematycznie opróżniane przez firmę zajmującą się wynajmem i obsługą takich zbiorników.

Okresowe mycie paneli fotowoltaicznych odbywać się będzie wyłącznie za pomocą czystej wody pod ciśnieniem bez zastosowania jakichkolwiek substancji czyszczących, w tym detergentów. Woda do mycia paneli zostanie doprowadzona na teren inwestycji np. w specjalnie do tego przeznaczonych beczkowozach.

Inwestycja nie wpłynie na stan zasobów naturalnych, nie będzie wymagała użycia dużej ilości surowców, wody, materiałów, paliw i energii. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń, maszyn i pojazdów inwestycja nie będzie emitowała zanieczyszczeń do powietrza w ilościach istotnie, negatywnie oddziaływujących na otoczenie.

Etap budowy będzie się wiązać z powstawaniem niezorganizowanej emisji gazów i pyłów. Na placu budowy będą występować następujące źródła emisji do powietrza z maszyn budowlanych i pojazdów ciężarowych:

• operacje dowozu materiałów budowlanych i sprzętu z wykorzystani em transportu samochodowego;

• prace ziemne i budowlane wykonywane  przez maszyny budowlane z silnikami spalinowymi.

Należy zaznaczyć, że podstawowym oddziaływaniem w fazie budowy będzie emisja związana z pracą sprzętu budowlanego i ruchem pojazdów.

Prace realizacyjne krótkoterminowo i nieznacznie wpłyną na zwiększenie zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego poprzez emisję pyłów i spalin. Ocenia się, że zakłócenia spowodowane pracami realizacyjnymi, jako krótkotrwałe, będą nieistotne dla zdrowia ludzkiego w rejonie oddziaływania przedsięwzięcia. Nie przewiduje się, aby przedsięwzięcie doprowadziło do pogłębienia zmian klimatu nawet w niewielkiej skali. Dotyczy to również mitygacji (łagodzenia przez przedsięwzięcie zmian klimatu) jak i wpływu klimatu i jego zmian na planowaną inwestycję. Zamierzenie nie jest wrażliwe na czynniki atmosferyczne, a z uwagi na skalę i zakres przedsięwzięcia zmiany klimatu nie są zagadnieniem krytycznym dla realizacji przedsięwzięcia.

Planowana inwestycja ze względu na swój charakter oraz zakres nie będzie wpływała w sposób istotny na pogłębienie zmian klimatu, nie będzie generować istotnego oddziaływania na elementy przyrodnicze oraz krajobrazowe w okresie eksploatacji.

Na działce 556/8 znajduje się farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW oraz planowane są 4 farmy fotowoltaiczne, każda o mocy 1 MW. W opinii tut. organu nie dojdzie do jakiegokolwiek kumulowania się oddziaływań  m.in. w kontekście wpływu na krajobraz, klimat akustyczny, czy promieniowanie elektromagnetyczne.

Eksploatacja planowanej inwestycji nie będzie powodowała znacznego hałasu oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, nie wymaga stałej obsługi, zaplecza sanitarnego, instalacji wodno-kanalizacyjnej, a znikome oddziaływanie pola elektromagnetycznego zamknie się w obrębie inwestycji.

Realizacja inwestycji nie będzie wiązała się z wycinką drzew i krzewów. Na terenie działki występują pojedyncze zadrzewienia, przy czym obszar ten zostanie wyłączony z terenu

planowanej inwestycji. Niemniej z uwagi na ww. zadrzewienia,  nałożono warunek

zabezpieczenia drzew na czas budowy przed mechanicznym uszkodzeniem. W celu zminimalizowania oddziaływania inwestycji na ornitofaunę tut. organ nałożył warunek prowadzenia ww. prac poza okresem lęgowym ptaków lub pod nadzorem ornitologa.

Nie zachodzi prawdopodobieństwo oddziaływania transgranicznego przedsięwzięcia.

Ze względu na skalę, rodzaj przedsięwzięcia, a także biorąc pod uwagę możliwe jego oddziaływanie na środowisko Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie uznał, iż nie będzie konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, wymaganej art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska i oddziaływania na środowisko.

 

Wójt Gminy Mikołajki Pomorskie

Maria Pałkowska - Rybicka                                                                                                                                                                                                      

Załączniki:

Decyzja

Utworzono dnia 13.09.2022, 13:06

Informacje

Liczba wyświetleń: 52
Utworzono dnia: 13.09.2022
Dokument opublikował:
Andrzej Czarnecki
Dokument wytworzył:
Anna Kuśmierczyk
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy w Mikołajkach Pomorskich

Historia publikacji

  • 13.09.2022 13:06, Andrzej Czarnecki
    Dodanie załącznika: Decyzja
  • 13.09.2022 12:01, Andrzej Czarnecki
    Edycja dokumentu: Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie
  • 13.09.2022 12:01, Andrzej Czarnecki
    Dodanie dokumentu: Budowie odnawialnego źródła energii – zabudowie przemysłowej o mocy do 9 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki nr ewid. 556/8 obręb Mikołajki Pomorskie, gmina Mikołajki Pomorskie, powiat Sztumski, województwo pomorskie

Usługi online

 

e-Urząd

Mapa Gminy

ePUAP

obywatel.gov.pl

Facebook

YouTube